PŘÍLOHA 3:                          
Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí
Dokumenty :
  • Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020,
  • Koncepce vzdělávání v oblasti krizového řízení,
  • Národní program ochrany kritické infrastruktury,
  • Usnesení bezpečnosti rady státu ze dne 17.ledna 2008 č.8,
  • Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Obrana vlasti (MO)

  • Zákon č. 222/1999 SB., o zajištování obrany ČR, § 52 Příprava občanů k obraně státu, odst.(5)

„ Za odbornou přípravu občanů k obraně státu podle tohoto zákona a podle zvláštních předpisů odpovídají ministerstva, jiné správní úřady a obce. Ministerstvo spolupracuje s MŠMT na zabezpečení odborné složky obsahu vzdělávání ve vydávaných učebních dokumentech v oblasti přípravy občanů k obraně státu.“

http://doctrine.vavyskov.cz/casopis1/2011_2/2011_2_6a.html

MŠMT – 4. březen 2003 –Pokyn MŠMT čj. 12 050/03-22

Učivo bude propojováno v těchto předmětech:

Český jazyk a literatura.

Prvouka.

Přírodověda.

Výtvarná výchova.

Pracovní činnosti.

1.ročník

Cíl

Rozvíjet u žáků význam prevence rizik, opatrnosti a preventivního chování i důležitost obstát samostatně v obtížné situaci.

Žák

  1. chápe konkrétní nebezpečí spojená s riziky běžného života ( doprava, chemické látky v domácnosti, elektrický proud, sport a zájmová činnost), s ohněm, s mimořádnou událostí,
  2. přivolá pomoc některým z osvojených způsobů,
  3. v případě potřeby využije linku tísňového volání, ovládá základní způsoby komunikace s operátory ( přiměřeně k věku),

Učivo:

  • Sebeobrana, pomoc a prevence rizik
  • důležitá telefonní čísla tísňového volání a blízkých osob, adresa bydliště,
  • kdy a jak přivolat pomoc, koho požádat o pomoc, jak se chránit a jak předcházet úrazům, otravám a jiným ohrožením ( vazba na řešené běžné rizikové situace v různém ročním období, prostředí a při různých činnostech, včetně železniční a silniční dopravy),
  • doma – neznámý člověk ( telefon, zvonek u dveří, internet), zbraně, alkohol, vhodné i nevhodné dotyky – jejich hranice, nevhodné trestání), komunikace a pomoc rodičů, učitelů,
  • bezpečný odchod z domova – klíče, výtah,
  • venku – volba správné cesty do školy, nebezpečná místa v okolí domu a školy, chování při setkání s cizím člověkem, jak se chovat, když zabloudím v cizím prostředí nebo městě,
  • správné vedení – vysvětlení pojmu a významu – kamarád, blízská osoba, cizí osoba, trápení, smutek, pomoc, příklady ze života,
  • záchranáři, uniformy, činnosti,
  • co se se mnou může dít, když se bojím nebo si nevím rady, jak to mohu zvládnout a co mám dělat
  • Požáry
  • oheň – požár,
  • prevence vzniku požáru doma, příčiny vzniku požáru doma,
  • největší rizika požáru,
  • ochrana při požáru a přivolání pomoci,
  • pravidlo – zastav se – lehni – kutálej se
  1. ročník

Cíl:

Rozvíjet u žáků znalost bezpečí a schopnost odhadnout riziko a vyhnout se mu, posilovat odpovědnost žáků za vlastní zdraví a bezpečnost.

Žák

  1. odhadne riziko/ nebezpečnou situaci
  2. dodržuje zásady bezpečného chování v běžných situacích tak, aby nedocházelo k ohrožení jeho fyzického i duševního zdraví jiných

Učivo

  • První pomoc
  • Zajištění pomoci při různých rizikových situacích voláním na tísňovou linku nebo oslovením dospělé osoby, nácvik komunikace,
  • Základní pravidla poskytování pomoci při drobných poraněních a běžných onemocněních
  • Péče o zdraví a prevence rizik
  • základní pravidla poskytování první pomoci při drobných poraněních a běžných onemocněních v souvislosti s osvojením učiva v oblasti rizik úrazovosti a onemocnění,
  • bezpečné chování v různých životních situacích, v různé prostředí a při různých činnostech
  • Požáry a jejich rizika
  • základní označování nebezpečných látek,
  • základní bezpečnostní a výstražné tabulky, zejména nebezpečí úrazu elektrickým proudem, požáru, výbuchu, ozáření, poleptání (kyselinou, louhem, příčina a prevence vzniku požáru mimo domov,
  • správné chování při požáru,
  • přivolání pomoci, ohlášení požáru
  • Osobní bezpečí a podpora a ochrana duševního a fyzického zdraví
  • správné vedení – vysvětlení významu pojmů: lhostejnost, přátelství, rozdíly, žalování, pomoc, strach, zbabělost..,
  • příklady ze života,
  • jak se umět vypořádat se strachem, který doprovází nebezpečnou situaci
  1. ročník

Cíl :

Rozvíjet u žáků schopnost rozpoznat varování před nebezpečím, rozeznat označení uzávěrů – zejména plynu, vody, elektřiny, umět určit (popsat) svou pozici v neznámém prostředí a zhodnotit možné následky svého jednání, zhodnotit důsledky bezdůvodného volání na tísňové linky

Žák

  1. na konkrétních příkladech rozpozná mimořádnou událost,
  2. jedná racionálně podle osvojeného schématu v případě, kdy se ztratí a zná čísla na tísňovou linku, domů, do školy,
  3. rozpozná rozdíl mezi signály (varovný signál, požární poplach, zkouška sirén),
  4. chová se účelně v případě požáru, mimořádné události i jiných rizikových situací běžného života, hledá pomoc u důvěryhodné osoby.

Učivo

  • První pomoc ( opakování a rozvíjení učiva osvojeného ve 2. ročníku)
  • Mimořádné události
  • seznámení s pojmem,
  • nejčastěji mimořádné události povodně, vichřice, požáry, laviny, únik nebezpečných látek),
  • varování před nebezpečím (konkretizace různých způsobů varování, varovný signál Všeobecná výstraha),
  • zásady volání na tísňové linky (kdy volat, rizika a dopady bezdůvodného chování na tísňové linky)
  • Požáry

(modelové situace způsobů chování při požárech), nebezpečí zábavné pyrotechniky)

  • Péče o zdraví a prevence rizik
  • bezpečné chování v různých životních situacích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel,
  • nebezpečí za tmy, chování při setkání s cizím člověkem,
  • citlivé a věku odpovídající vysvětlení podstaty rizikového chování                         ( v souvislosti se šikanou, drogami, fyzickým a duševním násilím, agresivitou), jejich možnosti dopadů na zdraví ( fyzické i duševní), pomoc v nouzi, příklady ze života,
  • co mi může pomoci, když jsem v mimořádné situaci
  1. ročník

Cíl :

Rozvíjet u žáků schopnosti bezpečně se orientovat a pohybovat ve známém prostředí ( blízkém okolí školy a bydliště) i v méně známém prostředí ( jiné části obce, města, příroda) za použití plánů a map

Žák :

  1. bezpečně se pohybuje v budově i mimo budovu v případě rizikových situací ( nouzové východy, označení únikové cesty), aplikuje pravidla bezpečného chování v různých situacích,
  2. zvládá základní pravidla bezpečného zacházení s ohněm,
  3. rozezná označení uzávěrů vody a plynu,
  4. poskytne základní první pomoc ( desinfikuje a ošetří drobná poranění, ošetří opařeniny a popáleniny, zastaví krvácení, zafixuje zlomenou končetinu),
  5. přivolá pomoc dospělého k záchraně tonoucího

Učivo :

  • Osobní bezpečí a prevence duševního a fyzického zdraví
  • vysvětlení významu pojmů : poznávání cizího prostředí, strach, stres, zbabělost, statečnost…příběhy ze života,
  • evakuace (obecně),
  • označení uzávěrů, rozvody plynu, vody, elektřiny, označení východů ( ve škole),
  • bezpečné chování v různých životních situací a různých prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel,
  • rizika letních prázdnin,
  • nález neznámého předmětu, látky, munice, sloupy a stožáry elektrického vedení, spadlé dráty elektrického vedení, transformátory, železniční vagony
  • Požáry a jejich rizika
  • příčiny vzniku požárů,
  • požáry v přírodě, lesní požáry,
  • největší rizika požáru
  • Péče o zdraví a poskytování první pomoci
  • různý obvazový materiál a technika vzhledem k poraněné části těla, nácvik,
  • rizika u vody, ( bazény, vodní plochy, vodní víry, tonutí , záchrana tonoucího, pohyb na zamrzlých přírodních vodních plochách,
  • co se může dít v nebezpečných situacích
  1. ročník

Cíl :

Rozvíjet u žáků dovednost poskytnout pomoc při běžných úrazech či onemocněních, včetně základního ošetření, i ovládnout život zachraňující úkony (resuscitace)

Žák:

  1. rozlišuje příčiny úrazů, případné příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence , případné léčby,
  2. v modelové situaci uplatní správný postup při zásahu jiného člověka elektrickým proudem,
  3. ošetří úrazy různého charakteru,
  4. charakterizuje základní složky, funkce a činnosti integrovaného záchranného systému,
  5. rozlišuje situace, kdy lze a kdy nelze uhasit požár,
  6. pozná zneužívající osobu ( blízkou i neznámou ), rozezná rizikové situace, riziková místa i rizikové osoby o řekne ne na nevhodné návrhy, má základní povědomí, umí přivolat pomoc

Učivo :

  • Integrovaný záchranný systém (složky, význam ve vztahu k řešení mimořádných událostí ( obecně),
  • Požáry a jejich rizika
  • způsoby chování při požárech (modelové situace), možnosti hlášení požáru,
  • hasící přístroje ( všeobecně),při požáru, nácvik evakuace,
  • evakuační plán – význam, nákres evakuačního plánu ( doma), požární hlásiče,
  • úniková cesta, druhy únikových cest, význam značek označující únikové cesty
  • Péče o zdraví a poskytování první pomoci
  • resuscitace ( praktická ukázka, nácvik),
  • přivolání pomoci, nahlášení událostí ( praktický nácvik),
  • prevence rizik letních a zimních sportů ( cyklistika, bruslení, výškové sporty, vodní sporty, horská turistika, lyžování, snowboarding aj..- výstroj a výzbroj),
  • rizika otrav, jejich příčiny a příznaky ( léky, houby, jedovaté houby, zkažené potraviny, plyn, alkohol, cigarety, drogy, čistící prostředky, chemické látky, neznámé a nebezpečné látky ve sklepích, na skládkách odpadů)
  • rizika v souvislosti s provozem elektrických a plynových spotřebičů
  • Podpora a ochrana fyzického a duševního zdraví, prevence, psychického onemocnění a násilí namířenému proti sobě samému
  • vysvětlení pojmů : skutečné hodnoty, citová a mravní znalost, pomoc, neštěstí, přátelství, trápení, lhostejnost, diskriminace, šikana (obecně), kyberšikana ( obecně), násilí psychické a fyzické( obecně), linka bezpečí, dobrý příklad, ochrana slabších, dobrý skutek, síla odpuštění, ochrana identity, sebepoškozování, sebevraždy, ohrožování a poruchy duševního vývinu v dětství a dospívání, psychické újmy virtuálního světa,
  • rizika a možné dopady – nevhodné dotyky, obtěžování, fotografování,
  • základy zvládání stresových stavů,
  • nebezpečí internetu