5.8.Učební osnovy – Hudební výchova

image_pdfimage_print

5.5 Vzdělávací oblast Umění a kultura
 5.5.1 Vzdělávací obor Hudební výchova
 NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:  HUDEBNÍ VÝCHOVA
   5.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
 Obsahové vymezení:

 V předmětu Hudební výchova je realizován obsah vzdělávací oblasti oboru Hudební výchova.

V počáteční etapě základního vzdělání si klade hudební výchova za cíl vzbudit zájem žáka o setkávání s hudbou a rozvíjet jeho elementární hudební dovednosti prostřednictvím pěveckých, rytmických, poslechových, instrumentálních a pohybových činností. Hudební výchova je charakterizována jako činnostní, tvořivý proces. Základem je hra, která poskytuje prostor pro uplatnění dětské aktivity, spontánnosti i vlastního experimentování.

Ve vzdělávacím předmětu hudební výchova směřujeme výuku specificky s ohledem na vrozené hudební vlohy každého žáka               k:

  • rozvoji hudebního sluchu,

  • rozvoji hudebního a emocionálního cítění,

  • objevování souvislostí mezi slovním a hudebním rytmem a pohybovým vyjádřením (pohyb je prostředkem pro rozvíjení všech hudebních činností),

  • práci s hudebně nerozvinutými žáky,

  • postupnému vytváření a upevňování základních pěveckých návyků.

 Časové vymezení:
  1. ročník – 1 hodina

  2. ročník – 1 hodina

  3. ročník – 1 hodina

  4. ročník – 1 hodina

  5. ročník – 1 hodina.

Organizační vymezení:

Výuka probíhá ve třídě, doplněna koncerty, divadelními představeními.

 Průřezová témata:

Osobnostní a sociální výchova (OSV)

Osobnostní rozvoj

OSV 1 Rozvoj schopností poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování

OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty ); co o sobě vím a co ne

OSV 5 Kreativita: nápady, originalita, tvořivost

 Sociální rozvoj

OSV 8 Komunikace: řeč těla, řeč zvuků a slov

 5.5.1.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Hudební výchova  

Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:

Kompetence k učení

 Učitel:

  • seznamuje žáka se základními návyky a dovednostmi v jednotlivých oblastech hudebních činností (hlasové, rytmické, instrumentální, poslechové, pohybové).

Žák:

  • poznává smysl a cíl učení,

  • vytváří si pozitivní vztah k učení.

 Kompetence k řešení problém

Učitel:

  • snaží se najít příčiny neúspěchu a citlivým přístupem za pomoci dětského kolektivu je pomáhá odstraňovat a následně rozvíjet kvalitu hlasových, pohybových dovedností jedince,

  • podpoří ho důvěrou.

 Žák:

  • nenechá se odradit počátečním nezdarem.

Kompetence komunikativní

 Učitel:

  • učí žáka porozumět a pracovat s notovým záznamem,

  • vysvětlí a na konkrétních příkladech ukáže, že skladba nebo píseň může být i osobním sdělením, poselstvím pro druhé.

Žák:

  • učí se dialogu se spolužáky, s učitelem,

  • učí se rozumět a používat komunikační prostředky hudby.

Kompetence sociální a personální

 Učitel:

 vybírá vhodné hudebně pohybové hry s rytmicko melodickým doprovodem,

  • připravuje různé soutěže, kvízy, které vyžadují práci ve skupině,

  • pomáhá žákovi získat pocit potřebnosti, důležitosti, sebedůvěry.

Žák:

  • začíná si uvědomovat osobní zodpovědnost v rámci kolektivu,

  • aktivně se zapojuje do kolektivních činností.

Kompetence občanské

Učitel:

  • navštěvuje se žáky hudební besedy, divadelní představení, zajistí návštěvu koncertu,

  • připravuje se žáky veřejná vystoupení pro rodiče, pro děti z mateřské školky, pro staré lidi v domech s pečovatelskou službou apod.

Žák:

  • začíná si uvědomovat své povinnosti i svá práva,

  • začíná si vytvářet svůj osobní vztah k instituci, kterou je škola, obec.

 Kompetence pracovní

 Učitel:

  • seznamuje se základy hlasové hygieny,

  • učí správnému držení těla při zpěvu,

  • demonstruje možnosti práce s lidským hlasem.

Žák:

  • osvojuje si základní hygienické, pracovní návyky.

 5.5.1.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Hudební výchova

HUDEBNÍ VÝCHOVA – 1. ROČNÍK

 

Školní ročníkový výstup

Učivo

Průřezová témata,

mezipředmětové vztahy                                                                                                                                                                                                                                                                              

 
 

– rozlišuje zvuky kolem sebe

cvičení na rozvoj sluchu

OSV 1, OSV 2,OSV 5, OSV 8

 

– zpívá jednoduché vybrané písně na základě svých dispozic

národní písně, hudební hádanky

   

– správně dýchá a vyslovuje

dechová a rytmická cvičení

   

– rytmizuje říkadla

     

– hraje nejjednodušší doprovody na Orfovy nástroje

hudební nástroje

   

– vyjadřuje pohybem hudbu

hudebně pohybové hry

   

– rozliší tón – dlouhý, krátký, vysoký, hluboký, silný, slabý

sluchové hry a hádanky

   

– rozliší vybrané hudební nástroje

hudební nástroje

   
       

 

HUDEBNÍ VÝCHOVA – 2. ROČNÍK

 

Školní ročníkový výstup

Učivo

Průřezová témata,

mezipředmětové vztahy                                                                                                                                                                                                                                                                                    

 
 

– zpívá písně na základě svých dispozic, rozvíjí hlavový tón

národní a umělé písně, dechová cvičení

OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8

 

– rytmizuje a melodizuje jednoduché texty; napodobuje rytmické celky

rytmická a metodická cvičení

 

– doprovází zpěv hudebním nástrojem

hudební nástroje – doprovod

 

– vyjadřuje pohybem melodii, tempo, dynamiku a emocionální zážitek z hudby

pohyb a hudba

   

– rozliší délku not

sluchová cvičení

   

– rozpozná výrazové tempové a dynamické změny v znějící hudbě

     

– rozliší v hudbě některé hudební nástroje

hudební nástroje – poslechy

   

 

HUDEBNÍ VÝCHOVA – 3. ROČNÍK

 

Školní ročníkový výstup

Učivo

Průřezová témata,

mezipředmětové vztahy                                                                                                                                                                                                                                                                                

 
 

– zpívá v jednohlase písně intonačně čistě a rytmicky přesně sólově i sborově

národní a umělé písně, dechová cvičení,

OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8

 

– improvizuje jednoduchou melodii, text

sborový a sólový zpěv, hudební

   

– používá vybrané hudební nástroje k hudebnímu doprovodu

improvizace, hudební doprovod

   

– vyjadřuje pohybem hudbu a její charakter

hudba a pohyb

   

– rozliší kvalitu tónu, výrazné změny tempa a dynamiky při hudebním poslechu

hudební poslech

   

– při hudebním poslech rozliší hudbu vokální, instrumentální, vokálně

hudební poslech

   

       instrumentální; odliší hudbu klasickou (slavnostní) a populární

     

 

HUDEBNÍ VÝCHOVA – 4. ROČNÍK

 

Školní ročníkový výstup

Učivo

Průřezová témata,

mezipředmětové vztahy                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 
 

– zpívá písně v jednohlase v durových i mollových tóninách

sólový a sborový zpěv

OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8

 

– realizuje podle individual. schopností a dovedností notově zapsanou píseň

realizace notového zápisu písní

   

– využívá hudebních nástrojů k doprovodu písní, jednoduché reprodukci písní

hudební doprovod a reprodukce

   

–   rozpozná hudební formu jednoduché písně (skladby)

hudební formy

   

– vytváří v rámci svých individuálních schopností hudební improvizace

hudební improvizace

   

–   rozpozná při hudebním poslechu některé hudební výrazové prostředky

hudební poslech – výrazové prostředky

   

–   ztvárňuje hudbu pohybem, improvizuje

pohybové ztvárnění hudby

   

 

HUDEBNÍ VÝCHOVA – 5. ROČNÍK

 

Školní ročníkový výstup

Učivo

Průřezová témata,

mezipředmětové vztahy                                                                                                                                                                                                                                                                                

 
 

– zpívá na základě svých dispozic v jednohlase nebo dvojhlase s využitím

národní a umělé písně

OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 8

 

       získaných pěveckých dovedností

sborový a sólový zpěv

   

– realizuje zpěvem, hrou, tancem, podle svých individuálních schopností a

pohybová a hudební realizace notového

   

       dovedností melodii nebo píseň zapsanou v notách

zápisu

   

– využívá hudebních nástrojů k   jednoduché reprodukci skladeb

hudební doprovod a reprodukce

   

– vytváří v rámci individuál. dispozic jednoduché předehry, mezihry, dohry

hudební realizace

   

– rozpozná při hudebním poslechu metrorytmické, tempové, dynamické i

hudební poslech – výrazové prostředky

   

         zřetelně harmonické změny

     

– ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků

pohybové ztvárnění hudby