5.4 Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
5.4.1 Vzdělávací obor Člověk a jeho svět
5.4.1.2 NÁZEV VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU: PŘÍRODOVĚDA
5.4.1.2.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení:
V předmětu Přírodověda je realizován obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vybraných okruzích z tematických okruhů: Lidé kolem nás; Rozmanitost přírody, Člověk a jeho zdraví.
Žáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci, jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti. Poznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují se vzdálenějšími jevy a se složitějšími ději. Učí se vnímat krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozoruje, přemýšlí o nich a chrání je. Podmínkou úspěšného vzdělávání v této oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací. Propojením této oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností pomáhá žákovi zvládat nové životní situace, upevňovat pracovní a režimové návyky. Důraz je kladen na dopravní výchovu (Dopravní výchova – Příloha 1).
Na základě poznávání nejbližšího okolí, vztahů a souvislostí chápe organizaci života v rodině, ve škole, obci a ve společnosti (včetně situací ohrožení). Různé činnosti a úkoly by měly probudit kladný vztah k místu jejich bydliště, postupně rozvíjet vztah k naší zemi a k evropanství. Seznamují se s problémy, které provázejí soužití lidí, celé společnosti nebo i globální problémy. Učí se o nich přemýšlet a chránit je. Učí se vnímat základní vztahy ve společnosti, včetně situace ohrožení. Seznamují se se základními právy a povinnostmi, se světem financí (Finanční gramotnost – Příloha 2), ale i s problémy, které provázejí soužití lidí, celou společnost nebo svět (globální problémy).
Poznávají planetu Zemi jako planetu sluneční soustavy, kde vznikl a rozvíjí se život.
Poznávají velkou rozmanitost i proměnlivost živé a neživé přírody. Na základě praktického poznávání okolní krajiny a dalších informací se žáci učí hledat důkazy o proměnách přírody, učí se využívat, hodnotit svá pozorování a záznamy, sledovat vliv lidské činnosti na přírodu, hledat možnosti, jak ve svém věku přispět k ochraně přírody, zlepšení životního prostředí a k trvale udržitelnému rozvoji.
Dále poznávají člověka jako živou bytost, která má své biologické a fyziologické funkce a potřeby. Poznávají, jak se člověk vyvíjí a co je pro člověka vhodné či nevhodné. Získávají základní poučení o zdraví a nemocech i o bezpečném chování v různých životních situacích. Uvědomují si svoji odpovědnost za své zdraví i za zdraví jiných lidí. Získávají základní poučení o zdraví a poskytování první pomoci. Osvojují si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích (Ochrana člověka za mimořádných událostí – Příloha 3). Potřebné vědomosti a dovednosti ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět získávají žáci především tím, že pozorují názorné pomůcky, přírodu a činnosti lidí, hrají určené role, řeší modelové situace atd.
Časové vymezení:
- ročník – 2 hodiny
- ročník – 2 hodiny.
Organizační vymezení:
Výuka probíhá ve třídě, doplněna besedami a exkurzemi.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Osobnostní rozvoj
OSV 1: Rozvoj schopností poznání: cvičení smyslového vnímání, vzornosti a soustředění, řešení problémů
OSV 2 Sebepoznání a sebepojetí: moje tělo, co o sobě vím a co ne, můj vztah ke mně samému, moje vztahy k druhým lidem
OSV 5 Kreativita: nápady, originalita, tvořivost
Sociální rozvoj
OSV 6 Poznávání lidí: vzájemné poznávání ve třídě
OSV 7 Mezilidské vztahy: chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
OSV 8 Komunikace: řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, pravda, lež a předstírání v komunikace, komunikace v různých situacích
OSV 9 Kooperace: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
Výchova demokratického občana (VDO)
VDO 2 Občan, občanská společnost a stát: přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí)
Multikulturní výchova (MkV)
MkV 2 Lidské vztahy: právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci, uplatňování principu slušného chování (základní morální hodnoty)
Environmentální výchova (EV)
EV 1 Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
EV 2 Základní podmínky života: voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, energie, přírodní zdroje,
EV 3 Lidské aktivity a problémy životního prostředí: doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na prostředí, odpady a hospodaření
s odpady, ochrana přírody, změny v krajině
EV 4 Vztah člověka k prostředí: naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
5.4.1.2.2 Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Člověk a jeho svět
Výuka přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka takto:
Kompetence k učení
Učitel:
- vede žáky k zakládání pokusů,
- nabízí různé zdroje informací,
- jasně, stručně, srozumitelně a v souvislostech provádí výklad,
- vede žáka k užívání obecně platných termínů, znaků a symbolů, uvádí věci do souvislostí.
Žák:
- pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti,
- vyhledává a třídí informace z různých zdrojů informací (encyklopedie, přírodovědné knihy a časopisy…),
- orientuje se v problematice peněz a cen a k odpovědnému spravování osobního rozpočtu.
Kompetence k řešení problémů
Učitel:
- nabízí problémové úkoly, objasňuje více druhů řešení a tím učí žáka řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení, užívat při řešení problému empirické a logické postupy, tyto postupy prakticky ověřuje,
- společně s žáky vytváří pravidla a kritéria hodnocení a tím umožňuje žákovi sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů.
Žák:
- vyhledává informace a využívá vlastní zkušenosti při řešení problémů.
Kompetence komunikativní
Učitel:
- nabízí různé texty a záznamy, audio i videotechniku a tím umožňuje žákovi porozumět různým typům textů a záznamů a obrazového materiálu,
- poskytuje žákovi informační a komunikační prostředky a technologie, vede k bezpečné komunikaci.
Žák:
- efektivně využívává informační a komunikační prostředky pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem.
Kompetence sociální a personální
Učitel:
- umožňuje žákům podílet se na vytváření pravidel práce v týmu,
- poskytuje žákům prostor pro skupinovou práci a kooperativní učení,
- je žákům rádcem a tím vede žáka k tomu, že žák umí v případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat, vede k preventivnímu chování, účelnému rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení zdraví, včetně chování při mimořádných událostech,
- umožňuje žákům klást otázky a tím žák přispívá k diskusi v malé skupině.
Žák:
- spolupracuje ve skupině a respektuje daná pravidla,
- podílí se na příjemné atmosféře v týmu,
- spolupracuje s druhými při řešení problémů.
Kompetence občanské
Učitel:
- uznává možnost volby při rozhodování,
- umožňuje žákovi rozhodovat se podle dané situace, poskytovat účinnou pomoc dle svých možností,
- umožňuje dávat věci, jevy do souvislostí,
- vede žáky k zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
Žák:
- chápe základní ekologické souvislosti,
- zná požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví.
Kompetence pracovní
Učitel:
- poskytuje žákům různé nástroje a pomůcky,
- předkládá různá rizika a následky nejen ve vztahu k lidem, ale i k přírodě a tím vede žáka k zodpovědnému přístupu k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, i z hlediska ochrany životního prostředí.
Žák:
- používá materiály, nástroje a vybavení a dodržuje vymezená pravidla.
5.4.1.2.3 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu PŘÍRODOVĚDA
| PŘÍRODOVĚDA – 4. ROĆNÍK | |||
| Školní ročníkový výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | |
| Lidé kolem nás | OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 6, OSV 7, OSV 8, OSV 9, VDO 2, MkV 2, | ||
| - vyvodí a dodržuje pravidla soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami | Třídní pravidla, Školní řád, | ||
| - na základě vlastních zkušeností vyjádří základní vztahy mezi lidmi | Práva dětí | EV 1, EV 2, EV 3, EV 4 | |
| - rozliší základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, | Lidé jsou různí | ||
| - uplatňuje pravidla efektivní komunikace při řešení modelových v rodině | Komunikace, principy demokracie | ||
| - rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která nelze tolerovat – dodržuje zákl. pravidla. společenského chování | Etická výchova | ||
| Rozmanitost přírody | |||
| - rozlišuje pojmy živá ´ neživá příroda | |||
| - uvede základní životní podmínky živých organismů; popíše princip přírodní | Společenstva živých organismů | ||
| rovnováhy na vybraném potravním řetězci | |||
| - stručně charakterizuje vybraná společenstva | Společenstva okolí lidských obydlí, polí, | ||
| - vysvětlí vzájemné vztahy mezi vybranými organismy; porovnává vybrané | vod, lesů, parků | ||
| zástupce z hlediska přizpůsobení prostředí | |||
| - na základě pozorování proměn přírody během roku, porovnává životní | Rostliny a živočichové během ročních | ||
| projevy rostlin a živočichů | období | ||
| - prakticky třídí vybrané organizmy do známých skupin na základě vlastních | Rizika v přírodě – rizika spojená s roč.obd. | ||
| znalostí i pomocí jednoduchého klíče | |||
| - zhodnotí význam půdy, lesů, vody pro člověka; uvede lidské aktivity, které | Člověk a příroda | ||
| je chrání nebo poškozují | Pokusy s rostlinami | ||
| - založí a vyhodnotí jednoduchý pokus - stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných situací, v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit -vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista 
 
 | |||
| PŘÍRODOVĚDA – 5. ROĆNÍK | |||
| Školní ročníkový výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | |
| Lidé kolem nás | OSV 1, OSV 2, OSV 5, OSV 6, OSV 7, OSV 8, OSV 9, | ||
| - vyvodí a dodržuje pravidla soužití v rodině, ve škole, obci | Základní listina lidských práv a svobod, | VDO 2, MkV 2, EV 1, EV 2, EV 3, EV 4 | |
| - uplatňuje pravidla efektivní komunikace při řešení různých situací ve třídě | Komunikace | ||
| - rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která nelze tolerovat | Etická výchova | ||
| - poukáže na některé problémy Středočeského kraje | |||
| - navrhne možnosti zlepšení životního prostředí Středočeského kraje | |||
| – dodržuje zákl. pravidla. společenského chování 
 | Rozmanitost přírody | ||
| - na základě vlastních pozorování uvede přík.přetv.a přizp.přírody člověkem | Člověk v přírodě | ||
| - stručně charakterizuje složky neživé přírody: nerosty a horniny, půda, teplo | Nerosty a horniny; Půda; Slunce - zdroj | ||
| a světlo s ohledem na jejich význam pro živou přírodu (člověka) | světla a tepla | ||
| - stručně popíše vesmír a sluneční soustavu | Sluneční soustava | ||
| - vysvětlí stručně proč se na Zemi střídá den a noc, roční období | Země - střídání dne a noci, ročních období | ||
| - porovná život v různých podnebných pásech; vyhledá shody a rozdíly | Rozmanitost života na Zemi | ||
| v přizpůsobení organismů | Život v různých podnebných pásech | ||
| - prakticky třídí organismy do známých skupin s použitím vlastních znalostí, | Třídění živých organismů | ||
| jednoduchých určovacích klíčů a atlasů | Rizika v přírodě – rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi, ochrana | ||
| -stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných situací, v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit | |||
| Člověk a jeho zdraví | |||
| - pojmenuje vybrané orgány a stručně vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav | Lidské tělo – stavba a funkce, projevy | ||
| - uvede příklady možného poškození jednotlivých soustav lidského těla a | Zdraví a jeho ochrana | ||
| popíše jak jim lze předcházet | Zdravý životní styl, správná výživa, pitný režim, prevence | ||
| - rozlišuje a stručně popiše vývoj dítěte před a po narození | Základy sexuální výchovy | ||
| - rozlišuje a stručně popisuje jednotlivé etapy lidského života | Člověk se rozmnožuje | ||
| - sestaví svůj denní, týdenní (měsíční) plán podle vybraných kritérií | Člověk roste a vyvíjí se | ||
| - způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty | Partnerství, manželství, rodičovství | ||